Kook, hak en eet dan groenten om de maximale gezondheidsvoordelen te krijgen

Als je groenten kookt, logen ze hun kleur uit samen met hun mineralen, vitamines en potentiΓ«le voedingswaarde. Hoe donkerder en levendiger de groente, hoe duidelijker dit is; het verdient altijd de voorkeur om verse bieten te stomen, omdat hun kleur na het koken duidelijk zichtbaar is in het water. Tegenwoordig zien voedingsdeskundigen dat ongesneden groenten zoals wortelen voedzamer zijn dan gekookte wortelschijfjes, omdat de voedingswaarde in de hele groente zit.

Food and rural development bleek dat het koken van hele wortelen de hoeveelheid kankerbestrijdende eigenschappen in de vorm van een polyacetyleenverbinding, falcarinol genaamd, met 25 procent verhoogde. Dit onderzoek en andere uitgevoerd aan de Universiteit van Limerick in Ierland hebben bevestigd dat polyacetyleen mogelijk meer kankerbestrijdende eigenschappen heeft dan bèta-caroteen. Falcarinol is een fytochemische stof die wortelen beschermt tegen verschillende soorten schimmelziekten. Het is een niet-voedend element dat krachtige effecten heeft bij het afschrikken van ernstige ziekten.

Eerder werd aangenomen dat de hitte die wordt gebruikt benefit of ginger and garlic bij het koken van groenten de voedingsstoffen aantast, en het feit dat rauwe groenten gezonder zijn dan gekookte groenten, maar het wortelvoorbeeld betekent dat de voedingsstoffen in wortelen tijdens het koken worden verrijkt. Het is duidelijk dat deze verbindingen niet in water oplosbaar zijn en niet uitlogen. Terwijl wortelen tijdens het kookproces vitamines en mineralen verliezen, bevatten ze meer fytochemicaliΓ«n. De hitte doodt de cellen in de wortel tijdens het koken, waardoor ze het vermogen verliezen om het water erin vast te houden en dit verhoogt de concentratie van falcarinol in de wortel. Bij het afbreken van de celwanden gaan de vitamine C en suikers verloren omdat ze in water oplosbaar zijn.

Dit onderzoek is ondersteund door onderzoekers van Cornell University in Amerika; ze onderzochten tomaten en vonden hetzelfde. Het fytochemische lycopeen neemt toe na het koken, hoewel de mineralen en vitamines zijn afgenomen. Alleen al door deze feiten is het nog belangrijker om verse groenten en fruit te eten dan uit supplementen. Er wordt aangeraden om het water te gebruiken dat wordt gebruikt om groenten in een saus te koken, of om het aan een soep toe te voegen, of gewoon om het te drinken, zodat de verloren voedingsstoffen in het water worden gedronken.

Het koken van de wortel verandert meer in zijn geheel. De fytochemicaliΓ«n, blijkbaar minder van de natuurlijke suikers die in wortels worden aangetroffen, gaan verloren als ze in hun geheel worden gekookt en ze smaken zelfs nog beter. Tachtig procent van de mensen die in Ierland getest werden op een blinde proeverij van de gekookte en vervolgens gesneden wortelen en de gesneden en vervolgens gekookte wortelen gaven de voorkeur aan de smaak van wortelen die in hun geheel werden gekookt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *